AKADEMICKÝ EXPERT: “UDRŽATEĽNÝ MANAŽMENT BALENIA JE NA VZOSTUPE S RASTOM ELEKTRONICKÉHO OBCHODOVANIA”

Elektronický obchod naďalej rastie a rok 2018 bol ďalším úspešným rokom. Pri pohľade na Švédsko, napríklad tržby z elektronického obchodu dosiahli 77 miliárd SEK, čo je nárast o takmer 10 miliárd SEK v porovnaní s predchádzajúcim rokom. Rozširujúci sa elektronický obchod však znamená aj to, že čoraz viac tovaru sa musí prepravovať, skladovať a preposielať z rôznych skladov a distribučných centier, čo so sebou prináša aj veľké množstvo odpadu vo forme obalového materiálu. Daniel Hellström, docent v oblasti logistiky obalov na Univerzite v Lunde vo Švédsku, hovorí o tom, ako dosiahnuť udržateľnejší distribučný proces.

Balenie – podnikový zdroj

Daniel Hellström vedie výskum v dvoch oblastiach. Jednou časťou je nájsť udržateľný dizajn balenia, ktorý je ekonomický a prináša úžitok ľuďom aj životnému prostrediu. V tejto oblasti existuje veľký potenciál na zlepšenie pre obchod a priemysel a pre spoločnosť. Druhá časť sa zaoberá logistickými tokmi, konkrétne v rámci maloobchodu, s dôrazom na distribúciu na poslednú míľu, spätné prepravy a rôzne spotrebiteľské aspekty v elektronickom obchodovaní. Významný dôraz vo svojom výskume kladie na hľadanie spôsobov, ako dosiahnuť kolobeh. Nejde v prvom rade o vyradenie obalového materiálu z „kolobehu“, ale skôr o to, ako ho recyklovať a znovu použiť.

Pán Hellström vysvetľuje:

- sú tu dva toky, ktoré treba vziať do úvahy. Máme vnútorný tok – vo výrobných závodoch, distribučných centrách a skladoch – kde si firmy samy kontrolujú materiál, ktorý používajú a do akej miery sa opätovne používa. Druhý tok sa točí okolo nakladania zákazníkov s obalovým materiálom, ktoré samotné firmy nemajú pod kontrolou. Rastúci počet spoločností v súčasnosti začína chápať hodnotu zvýšeného obehu vo vnútornom toku – že ide o zdroj, ktorý je možné získať recykláciou.

Svetlá budúcnosť pre kartón

Jedným z materiálov, ktorý sa už dlho vo veľkej miere používa ako obalový materiál, je vlnitá lepenka. Pán Hellström ju považuje za vynikajúci materiál, ktorý má veľký potenciál na použitie na budúce balenie:

- Osobne veľmi pevne verím vlnitej lepenke. Nielen pri obaloch pre spotrebiteľov, ale aj v priemysle pre sekundárne a terciárne obaly. Tu by som rád zdôraznil iniciatívy, ktoré podnikla okrem iného IKEA, kde boli drevené palety takmer úplne nahradené paletami z vlnitej lepenky. Kartón je možné prispôsobiť aj produktu, na ktorý sa používa. Tým je možné aplikovať špecifické riešenia pre príslušný produkt, čo tiež vedie k vyššej miere plnenia pri preprave. Ďalšou výhodou je, že lepenka je úplne rozložiteľná.

Zvýšená recyklácia prostredníctvom štandardizovaného balenia

Dnes sa spoločnosti elektronického obchodu nezameriavajú špeciálne na obaly a pán Hellström presadzuje, že viac ľudí musí prevziať väčšiu zodpovednosť:

- Na zvýšenie miery recyklácie by bolo veľkým rozdielom viac štandardizovaných obalových materiálov. V skutočnosti je menej dôležité, či materiál neobsahuje fosílie alebo nie. V prvom rade je dôležité, aby sa obalový materiál dal použiť mnohokrát, na rôzne účely. Týmto spôsobom zostávajú v rovnakom toku a môžu sa použiť na nové balenie alebo ako surovina pre nové produkty. Vidím príležitosť, aby sa rôzni hráči v odpadovom priemysle spojili s dodávateľmi obalov, aby našli spôsoby, ako systematicky využívať materiály, ktoré sú vhodné pre rôzne typy odpadových riešení.

Pán Hellström zdôrazňuje, že mnohé spoločnosti môžu relatívne jednoduchými rozhodnutiami ovplyvniť životné prostredie a zároveň ušetriť peniaze:

- Stále viac spoločností prevezme iniciatívu a začne konať v prospech jednotnosti materiálov vo svojich obalových systémoch. Najmä, keď si uvedomia, že v konečnom dôsledku to môže znamenať aj zníženie nákladov. Keď sa spoločnosti začnú pozerať na zisky, ktoré budú pravdepodobne pochádzať z pohľadu na obaly ako súčasť systému, bude to pre nich relevantnejšie.

Viac pohľadov na výber balenia

Zároveň je potrebné zvážiť aj ďalšie aspekty. Mnoho spoločností nemá plnú kontrolu nad celým reťazcom rôznych tokov obalov. Jeden subdodávateľ môže používať jeden typ obalového materiálu, zatiaľ čo druhý používa úplne iný.Spoločnosti potrebujú zhromaždiť odborné znalosti v oblasti balenia a logistiky, ako aj udržateľnosti a dať im príležitosť preskúmať existujúce postupy. Pán Hellström je presvedčený, že viac ľudí potrebuje rozšíriť svoje znalosti a poznatky. - Pravdou je, že drvivá väčšina spoločností nikdy ani len neuvažovala o tom, čo sa dá získať používaním jednotnejších obalových materiálov.

Likvidácia obalov – súčasť zákazníckej skúsenosti

S rastúcim počtom expedovaných produktov musíme likvidovať nielen obaly produktov, ale aj vonkajšie doručovacie obaly. Preto sa pre spotrebiteľa bude likvidácia obalových materiálov čoraz viac stávať súčasťou zákazníckej skúsenosti a službou, ktorú spoločnosti poskytujú.

- Ak sa vaša cesta zákazníka skončí návštevou recyklačného centra, ovplyvní to celkový zážitok z nákupu. Názory spotrebiteľov na služby sa radikálne zmenili až v poslednom desaťročí. Vykonali sme napríklad štúdie o aoch na vyzdvihnutie balíkov používaných v určitých typoch elektronického obchodu a všimli sme si, že možnosť likvidácie obalov priamo na mieste bola medzi zákazníkmi veľmi žiadaná. Existuje veľký potenciál pre rozvoj a časom budú spoločnosti elektronického obchodu hľadať ďalšie a nové spôsoby, ako ponúkať likvidáciu obalov ako službu, ktorá spĺňa očakávania spotrebiteľov.

Chcete sa dozvedieť viac o tom, ako premeniť váš obalový materiál na zdroj? Obráťte sa na odborníka v Orwaku a my vám pomôžeme zlepšiť a zefektívniť vaše odpadové hospodárstvo a recykláciu!