ČLÁNOK O MALOOBCHODNÝCH TRENDOCH – JE “PHYGITAL” NOVÝ FAKTOR ÚSPECHU?

Silne rastúci elektronický obchod predstavuje výzvu a nepochybne si vybral svoju daň na tradičnom maloobchodnom predaji, no nový trend ukazuje, že e-maloobchodníci otvárajú fyzické obchody ako centrá inšpirácie a na zvýšenie viditeľnosti a predaja. Aplikovať stratégiu „Phygital“ a pridať digitálny prístup ku klasickému fyzickému obchodu môže byť dnes a zajtra cestou k úspechu v maloobchodnom prostredí.
Silne rastúci elektronický obchod v porovnaní s tradičným maloobchodným predajom
Celkový maloobchodný predaj vrátane online predaja a predaja vo fyzických obchodoch na celom svete rastie a predpokladá sa, že v nasledujúcich rokoch bude naďalej rásť, ale miera rastu celkového maloobchodného predaja je v porovnaní s vývojom elektronického obchodu pomerne mierna. Globálne je elektronický obchod silne rastúcou doménou bez známok poklesu – trend, ktorý môžu potvrdiť konkrétne čísla a prognózy od spoločnosti Statista.


1 Zdroj: eMarketer ©Statista 2018
Pri meraní podielu elektronického obchodu na globálnom maloobchodnom predaji sa tento začal v roku 2015 na úrovni 7,4 %, v roku 2018 dosiahol 11,9 % a podľa štatistickej správy od Statista2 sa očakáva zvýšenie na 17,5 % v roku 2021.
Silný vietor do plachiet elektronického obchodovania je očividne náročný a vyberá si svoju daň na tradičnom maloobchodnom predaji. V USA vzrástol online maloobchod medzi rokmi 2000 a 2018 o 300 %, zatiaľ čo predaj v obchodných domoch za rovnaký čas klesol takmer o 50 %. Vezmime si príklady zo skutočného života; v roku 2000 bol K-mart tretím najväčším maloobchodným predajcom v USA s obratom 36 miliárd USD, no do roku 2014 jeho ročné tržby klesli o dve tretiny. Počas toho istého obdobia vzrástli ročné tržby Amazonu z približne 2,8 miliardy USD na 89 miliárd USD4 a ročné tržby v roku 2018 dosiahli 232,9 miliardy USD!
elektronickí-maloobchodníci otvárajú fyzické predajne
Čo nám všetky tieto čísla hovoria? Aké budú trendy v maloobchode a posun v nákupnom správaní a výbere predajných kanálov v budúcnosti? Sú fyzické predajne odsúdené na zánik a budú výklady v centrách miest v budúcnosti prázdne, zatiaľ čo prekvitajú iba distribučné centrá elektronického obchodu?
Nie, budúcnosť nie je taká pochmúrna a niekoľko nedávnych správ ukazuje zaujímavé fakty. Stále viac spoločností elektronického obchodu (elektronických maloobchodníkov) otvára fyzické obchody! Niektoré z týchto obchodov sú hlavne predvádzacie miestnosti, ktoré slúžia ako miesta inšpirácie a centrá na interakciu so zákazníkmi. Už to nie je len o obchodoch. Ide o styčné body pred samotným nákupom! Prieskumy ukazujú, že čoraz väčšia časť spotrebiteľov považuje tradičné nakupovanie za nudné a že pri vstupe do obchodu hľadá inšpiráciu a zážitok. Jedným z úspešných príkladov je Audi City Show Rooms ponúkajúce digitálny zážitok, kde si návštevníci môžu vyberať z rôznych možností a sledovať svoje auto v akcii na veľkej obrazovke. Pozrite si autosalón Audi v Pekingu


Skúsenosti v centre pozornosti
Ďalším príkladom je Chanel v SoHo, NYC, čo nie je obchod, ale „atelier de beauté“. Zážitok a iPhone sú v centre pozornosti, vizážisti sú na mieste, zákazník si kupuje vzorky a pri objednávke skutočných produktov neskôr online, dostanú zľavu.
Maloobchodníci v elektronickom obchode však neotvárajú predajne len ako predvádzacie miestnosti a miesta inšpirácie na zvýšenie predaja online, ale niektorí otvárajú aj fyzické predajne so starostlivo vybraným sortimentom na základeštatistiky z ich online predaja v danej geografickej oblasti. Môže sa napríklad stať, že exkluzívne predmety životného štýlu, športu a bytových dekorácií v e-shope sa veľmi dobre predávajú v konkrétnej obytnej oblasti. Môže sa napríklad stať, že exkluzívne predmety životného štýlu, športu a bytových dekorácií v e-shope sa veľmi dobre predávajú v konkrétnej rezidenčnej štvrti.
Pôvodom digitálne značky sa v USA rozširujú a otvárajú svoje prevádzky aj v kamenných obchodoch a plánujú založiť 850 pobočiek na celom území USA v priebehu nasledujúcich piatich rokov. NYC je najobľúbenejšia destinácia, po ktorej nasledujú ostatné mestské trhoviská, v ktorých pôvodne elektronickí maloobchodníci otvárajú svoje kamenné prevádzky. 5 Amazon predstavuje ďalší príklad, kde firma zvažuje otvorenie 3000 nových Amazon GO obchodov, v roku 2021.
“Phygital” – nový faktor úspešnosti?
Veľa maloobchodníkov v súčasnosti sa prispôsobilo trendom, vyhľadalo nové obchodné príležitosti a ponúka tak zákazníkom inšpirujúci kamenný obchod a dobre zabehnutý digitálny obchod.
Nový výraz “Phygital” predstavuje stratégiu, ktorú si osvojuje viac a viac malopredajcov, aby viedli úspešný biznis v novom maloobchodnom prostredí. Je to o kombinovaní dvoch svetov s cieľom vyťažiť maximum z oboch a nájsť rovnováhu v zlúčení digitálnych a tradičných kanálov, aby zákazník získal, čo najlepší servis a zážitok.
2 Zdroj: https://www.statista.com/statistics/534123/e-commerce-share-of-retail-sales-worldwide/
3 Zdroj: https://www.thebalance.com/u-s-retail-sales-statistics-and-trends-3305717
5 Source: https://www.businessinsider.com/etailers-opening-physical-stores-2018-10?r=US&IR=T